Di bawah ini terdapat serba sedikit maklumat model pengajaran di peringkat prasekolah. Maklumat penuh mengenai asas pengajian kurikulum dan model prasekolah boleh didapati di SINI.
(This is a copy paste info)
Secara umumnya, objektif Kurikulum Prasekolah Kebangsaan menyediakan peluang kepada murid berumur 4-6 untuk mencapai objektif berikut:
Fokus
Pendidikan Islam memberi pengetahuan dan kemahiran asas tentang:
Fokus
- pembelajaran berpusatkan murid
- Kumpulan murid berumur 4-6 tahun
- proses pengajararan- inkuiri penemuan
- pendekatan – bertema, bersepadu dan belajar melalui bermain.
- pendedahan kemahiran 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul )
- 4 kata kekunci:
- Menyuburkan (Enriching)
- Aktif Penglibatan (Engaging)
- Selamat (Safe)
- Seronok (Fun)
Standard Pembelajaran untuk Komunikasi – Bahasa Malaysia
- Mendengar dan mengencam bunyi perkataan.
- Merangsang pertuturan melalui soal jawab.
- Melafazkan puisi dengan intonasi yang betul.
- Menceritakan semula apa yang didengari.
- Melakonkan watak-watak mengikut situasi.
- Kemahiran Mengenal bentuk huruf A – Z.
- Membaca
- Mengenal huruf vocal
- Mengenal huruf konsonan.
- Membina dan membaca sukukata.
- Membaca perkataan.
- Membaca frasa.
- Membaca ayat tunggal yang mudah.
- Memahami bahan-bahan bacaan yang betul.
- Membaca buku dengan cara yang betul (prabaca)
- Mengamalkan tabiat membaca.
- Menguasai kemahiran menulis.
- Standard Pembelajaran untuk Komunikasi– Bahasa Inggeris
- Listen to and discriminate sounds.
- Listen to and understand meaning of simple words.
- Speaking skills
- Acquire and use simple phrases and statements.
- Listen to and follow simple instructions.
- Listen to and enjoy nursery rhymes, action songs, poems and stories.
- Sing songs and recite rhymes and poems.
- Tell simple stories.
- Dramatize familiar situations and stories.
- Perform a variety of language and functions in a social context.
- Ask simple questions.
- Understand that printed materials contain meaning.
- Acquire knowledge of print and ethics in reading.
- Reading Identify letters of the alphabet.
- Read simple words with understanding.
- Read phrases with understanding. Read simple sentences with understanding.
- Develop interest in reading.
- Acquire pre-writing.
- Pendidikan Islam
Pendidikan Islam memberi pengetahuan dan kemahiran asas tentang:
- Rukun Iman
- Rukun Islam
- Sirah Rasulullah
- Kalimah Syahadah.
- belajar bersuci, berwuduk, melakukan pergerakan solat
- Mencontohi akhlak Rasulullah S.A.W. iaitu sabar, bercakap benar, rajin, bijaksana dan amanah
- melakukan amalan harian mengikut adab.
- mengenal asas bahasa al-Quran, huruf hijaiyah dan jawi
- menghafal beberapa surah pendek dan doa pilihan.
- Pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam dijalankan melalui aktiviti seperti bercerita, simulasi, menyanyi, bernasyid, aktiviti hands-on, meneroka dan bermain.
- Standard Pembelajaran Untuk Tunjang Sains Dan Teknologi – Awal Sains Dan Awal Matematik.
- Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran.
- Membuat pengukuran menggunakan unit bukan piawai.
- Membanding dan mengelaskan objek.
- Membuat ramalan berdasarkan pengalaman lepas.
- Menyelesaikan masalah kehidupan harian secara hands-on
- Menyiasat Alam
- Memperolehi pengetahuan asas tentang bahagian badan.
- Meneroka alam sekitar menggunakan organ deria.
- Meneroka bahagian-bahagian tumbuhan iaitu daun, bunga, buah serta pertumbuhan biji benih.
- Menjalankan penerokaan ke atas ciri, habitat, cara pergerakan, jenis makanan haiwan jinak yang biasa dijumpai.
- Meneroka sifat bahan seperti timbul dan tenggelam, pemelarutan serta tarikan boleh magnet.
- Meneroka fenomena alam yang biasa yang dijumpai iaitu awan, cuaca, pelangi dan baying-bayang.
- Memadankan objek
- Membandingkan kuantiti objek.
- Membuat seriasi mengikut satu ciri.
- Mengecam corak berulang dan membina pola.
- Memahami nombor 1-10 (menyebut, membilang, menulis)
- Mengetahui sifar.
- Memahami nombor 10-20 (menyebut, membilang, menulis)
- Memahami siri 20, 30, 40 dan 50.
- Memahami operasi tambah dalam lingkungan 10.
- Memahami operasi tolak dalam lingkungan 10.
- Mengecam duit yang berlainan nilai.
- Memahami waktu dalam konteks kehidupan seharian.
- Mengetahui kedudukan objek dalam ruang (depan, belakang, atas, bawah, luar, dalam, kiri dan kanan).
- Membina penghubung antara dua objek.
- Membina lingkungan.
- Membuat pelbagai binaan mengikut kreativiti sendiri.
- Penggunaan ICT
- Menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi secara accountable dan beretika.
- Memilih dan mengaplikasikan sumber ICT yang sesuai.
- Menggunakan ICT untuk meningkatkan pembelajaran.
Thank you for reading.... :)
No comments:
Post a Comment